زگیل تناسلی (hpv)

زگیل تناسلی (hpv) گروهی از ویروسها هستند که میتوانند باعث ضایعاتی روی پوست بدن و ناحیه تناسلی و ایجاد بیماری در مناطق مخاطی مثل حلق و دهان شوند، ویروس به راحتی میتواند انتقال پیدا کند حتی بدون برقراری ارتباط جنسی با دخول.

راههای انتقال ویروس زگیل تناسلی عبارتند از :

۱- هر نوع تماس پوست با پوست در ناحیه تناسلی

۲- رابطه جنسی واژینال ،دهانی یا مقعدی

بیماری میتواند هیچ علامتی نداشته باشد و فرد ممکن است اطلاعی از ابتلا به ویروس نداشته باشد ،اکثر افراد در طول زندگی خود ممکن است به ویروس مبتلا شوند.

مهم:

نیازی نیست فرد با فراد مختلف یا به تعداد زیاد رابطه جنسی داشته باشد تا به بیماری مبتلا شود حتی ممکن است در اولین رابطه جنسی ابتلا اتفاق بیفتد

در اغلب افراد مبتلا ویروس مشکلی ایجاد نمیکند اما در برخی مواقع باعث مشکلات زیر میشود :

زگیل تناسلی : که باعث تغییراتی در سلولهای منطقه شده که ممکن است زمینه ساز سرطان باشند ،به انواعی از ویروس که با سرطانها مرتبط هستند انواع پرخطر گفته نیشود.

سرطانهای مرتبط با زگیل تناسلی عبارتند از :

سرطان دهانه رحم (سرویکس)

سرطان مقعد(آنوس)

سرطان الت تناسلی مردان (پنیس)

سرطانهای واژن و ناحیه تناسلی خارجی زنان (ولو- واژن)

برخی سرطانهای ناحیه سر و گردن

• فرد میتواند سالها مبتلا به ویروس باشد بدون اینکه مشکل یا علامتی داشته باشد

• فرد میتواند مبتلا به ویروس شود بدون اینکه رابطه جنسی داشته باشد

• فرد میتواند مبتلا شود حتی اکرتنها یک شریک جنسی داشته باشد

چطور از خودتان در مقابل ویروس محافظت کنید ؟

هیچ گاه نمیشود به طور کامل در برابر ویروس محافظت داشت اما راهکارهای زیر می تواند کمک کننده باشد :

• استفاده از کاندوم میتواند احتمال انتقال را کاهش دهد اما چون کاندوم تمام پوست ناحیه تناسلی را نمی پوشاند نمیتواند محافظت کامل ایجاد کند

• واکسن زگیل تناسلی میتواند از ابتلا افراد به ویروس های پر خطر و درنتیجه سرطانهای نآشی از انها پیشگیری کند اما نقش محافظتی در برابر تمام ویروسها ندارد

تست hpv چیست؟

درمان زگیل تناسلی :

معمولا بدون درمان در صورتیکه فرد مبتلا سیستم ایمنی قوی داشته باشد ویروس طی حدود ۲ سال از بدن پاک میشود در عین حال درمان برای ضایعات تناسلی و موارد پیش سرطانی توصیه میشود.

درصورتیکه شرایط زیر را دارید برای درمان به کلینیک بیماریهای جنسی دکتر عبدلی مراجعه کنید :

• بیش از یک ضایه در ناحیه خارجی تناسلی
  • خارش یا قرمزی در ناحیه تناسلی یا مقعد
  • در صورتیکه میزان و قوام ترشحات واژینال تغییر کرده است
  • شریک جنسی شما مبتلا به زگیل تناسلی است حتی اگر خودتان علامتی ندارید

درمان زگیلها هم برای رفع علایم زگیل است و هم برای جلوگیری از انتشار زگیلها

با مراجعه به کلینیک سلامت جنسی دکتر عبدلی چه کارهایی برای شما انجام میشود؟

• ابتدا در مورد علایم شما و همسرتان سوال میکنیم
  • با یک معاینه دقیق ناحیه تناسلی و مقعد و اطراف ان انجام شده
  • بر حسب نیاز و بر اساس محل زگیلها ممکن است داخل واژن وداخل مقعد و مجرای ادرای هم بررسی شود.

این غیر ممکن است که بتوان گفت شما از کی مبتلا به زگیل هستید و این بیماری از چه کسی به شما منتقل شده است.

نوع درمان انتخابی بستگی به تعداد ،محل و شکل زگیلها دارد :

پماد ها و محلولها : در مورد تمام زگیلها قابل استفاده است و خود فرد هم میتواند در منزل و برای چند هفته متوالی استفاده کند اما برخی از این محلولها حتما باید هر هفته توسط پزشک بر روی زگیلها استفاده شود و گاهی ممکن است باعث التهاب و حساسینت و حتی سوختگی شوند.

جراحی : با استفاده از تیغ یا لیزر که میتواند باعث اتهاب شود و گاهی اثر زخم جراحی مدتها باقی میماند

منجمد کردن زگیلها : که هر هفته انجام میشود و تقریبا برای ۴ هفته متوالی ،این درمان هم میتواند باعث تحریک پوستی شود.

درمان ممکن است چندهفته و ماه طول بکشد ،در برخی افراد زگیلها به درمان پاسخ نمیدهند و گاهی بیماری عود میکند .

هیچ درمان قطعی برای زگیل وجود ندارد اما سیستم ایمنی بدن خود فرد ممکن است ویروس را طی مدت زمانی ،حذف کند
مراقب باشید که :

• اگر باردار هستید یا تصمیم به بارداری دارید این موضوع را به پزشک اطلاع دهید چون برخی داروها را نباید در حاملگی استفاده کرد.
  • در حین دوره درمان از سونا و حمام داغ اجتناب کنید چون باعث التهاب محل درمان زگیل می شود
  • هرگز از داروهایی که مجوز لازم برای درمان زگیل را ندارند و در داروخانه ها بدون نسخه به فروش میرسند استفاده نکنید
  • در دوره درمان سیگار را ترک کنید چون باعث ماندگاری طولانی و عود زگیلها میشود
  • در دوره درمان و تا زمانی که زگیلها هستند رابطه جنسی واژینال ،مقعدی یا دهانی نداشته باشید یا از کاندوم استفاده کنید

اگر فردی مبتلا به زگیل تناسلی باشد ،شریک جنسی وی حتی در صورت نداشتن علامت می بایست از نظر ابتلا بررسی شود.

ویروس از راه بوسیدن، استفاده از دستشویی مشترک ،حوله و لباس منتقل نمیشود .

گاهی ویروس از مادر الوده به نوزاد منتقل میشود که البته بسیار اتفاق نادری است

ویروسها ممکن است اولین بار در حین حاملکی ظاهر شوند یا حین حاملگی تعدادشان زیادتر شود ،برخی درمانها در حاملگی مجاز نیستند و اگر ضایعات خیلی بزرگ باشند بهتر است برداشته شوند ،ندرتا ممکن است در نوزاد باعث ضایعه در حنجره یا ناحیه تناسلی شود.

روش زایمان ارجح زایمان در افراد مباتلا زایمان طبیعی می باشد.

واکسن زگیل تناسلی برای چه کسانی لازم است و چگونه عمل میکند؟

واکسن زگیل تناسلی چیست ،چه کسانی باید تزریق کنند ،چند دوز از واکسن لازم است و چه عوارضی دارد ؟ برای پاسخ به این سوالها مقاله زیر را بخوانید.

بسیاری از موارد سرطان سرویکس و سرطانهای دستگاه تناسلی مردان با ویروس زگیل تناسلی که نوعی عفونت ویروسی است و از طریق تماس جنسی منتقل میشود ، مرتبط است . واکسیناسیون علیه ویروس میتواند تا حدود زیادی در کاهش این سرطانهای مرتبط موثر باشد .

واکسن hpv چگونه عمل میکند ؟

ویروس زگیل تناسلی انواع مختلفی دارد که همگی از طریق رابطه جنسی منتقل میشوند ،واکسن بر علیه تعدادی از ویروسها که با سرطانها ارتباط دارند عمل میکند ،اگر واکسن در دختران قبل از تماس با ویروس تزریق شود می تواند از ایجاد عفونت زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم و ناحیه تناسلی جلوگیری کند همچنین اگر در پسرهای نوجوان و قبل از تماس با ویروس استفاده شود میتواند ازایجاد زگیل ناحیه تناسلی و مقعد و نیزسرطان الت تناسلی مردان و سرطان مقعد جلوگیری کند .

ویروس باعث بروز سرطان در ناحیه حلق و دهان نیز میشود که واکیسن می تواند ابتلا به این سرطانها را کاهش دهد ،واکسیناسیون پسران باعث کاهش انتقال بیماری در اینده به همسرانشان میشود بنابراین واکسیناسیون پسرهاو مردان به طور غیر مستقیم در کاهش بروز سرطان دهانه رحم در زنان موثر است .

به چه کسانی و در چه زمانی می بایست واکسن تجویز شود ؟

یه طور معمول واکسن در سن ۱۱تا ۱۲ سالگی تزریق میشود اما میتوان از ۹ سالگی انرا تزریق کرد. بهترین حالت این است که پسران و دختران قبل از شروع روابط زناشویی و تماس با ویروس واکسینه شوند چرا که در صورت ابتلا قبلی به عفونت زگیل تناسلی واکسن ممکن است کم اثر یا کلا بی اثر باشد ،و تزریق ان در سنین پایین تر بهتر است . در حال حاضر اخرین توصیه مرکز کنترل بیماریها (CDC )این است که در تمام دختران سنین ۱۱-۱۲ سال دو نوبت واکسن با حداقل فاصله ۶ ماه تزریق شود در حالیکه قبلا سه نوبت واکسن تجویز میشد و حتی واکسن تا سن ۱۴ سال در دونوبت کافی و کاملا موثر است و تمام افرادی که از ۱۵ -۲۶ سال واکسن دریافت میکنند نیاز به ۳نوبت واکسیناسیون دارند .همچنین طبق اخرین توصیه های CDC واکسن را میتوان در زنان و مردان تا سن ۴۵ سالگی تزریق کرد.

در چه کسانی واکسن منع مصرف دارد؟

واکسن را در دوران حاملگی نباید تزریق کرد ،همچنین اگر فرد مبتلا به هر نوع بیماری جدی و پیشرفته است نباید واکسن بزند ،در موارد حساسیت شدید به واکسنها یا هر نوع ماده الرژن نباید واکسن تزریق شود ،در صورتیکه فرد در نوبت اول تزریق واکسن hpvدجار حساسیت شده نوبتهای بعد نباید تزریق شوند.

آیا اگر فردی قبلا رابطه جنسی داشته باشد واکسن فایده ای دارد؟

بله موثر است ، ممکن است فرد مبتلا به یک نوع خاص از ویروس باشد و واکسن از او در مقابل ابتلا به انواع دیگر ویروس محافظت میکند اما این نکته را باید خاطر نشان کنم که هیچ نوع از انواع واکسن hpvقادر به درمان عفونتهای قبلی ویروس زگیل تناسلی در فرد مبتلا نمیباشد و واکسن فقط فرد را در مقابل انواعی از ویروس که به انها مبتلا نشده محافظت میکند.

واکسن hpv چه عوارضی دارد؟

عوارض ان بسیار اندک و خفیف هستند ،شایعترین انها قرمزی و درد و تورم در محل تزریق است ، گاهی تهوع و سرگیجه و سردرد هم اتفاق میافتد که ممکن است حتی منجر به بی حالی شدید و سنکوپ شود که اگر فرد ۱۵ دقیقه در جایی که واکسن را تزریق کرده زیر نظر پزشک بماند معمولا این اتفاق هم رخ نمی دهد ، اما همچنان تحقیقات در زمینه عوارض جدی و غیر معمول واکسن در مجامع علمی بین المللی در دنیا ادامه دارد .

در انتها چند نکته مهم را به خوانندگان عزیز متذکر میشوم ، تمام خانمهایی که واکسن hpv را تزریق میکنند لازم است از سن ۲۱ سالگی به طور دوره ای با انجام تست پاپ اسمیر از نظر سرطان دهانه رحم یا همان سرویکس غربالگری شوند و به هیچ عنوان واکسن جایگزین تست پاپ اسمیر نیست .ویروس زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی منتقل میشود و اگر فردی در محدوده سنی تزریق واکسن نیست و یا به هر دلیلی واکسن تزریق نکرده است برای جلوگیری از ابتلا به ویروس و در نتیجه سرطانهای مرتبط با ویروس می بایست در هنگام رابطه جنسی از وسایل محافظت کننده استفاده کند ، بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس پایبندی به مسایل اخلاقی در روابط است . مصرف سیگار میتواند با تضعیف سیستم ایمنی فرد ،احتمال ابتلا را در صورت مواجهه با ویروس افزایش دهد و همچنین سیگار باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم میشود .

خانمها برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم باید به طور منظم به متخصص زنان مراجعه داشته باشند وعلایمی مثل خونریزیهای غیر طبیعی ،خونریزی هنگام رابطه زناشویی ،خونریزی بین دو قاعدگی، خونریزی پس از یائسگی ،درد پایین شکم و درد هنگام رابطه زناشویی را جدی گرفته و زودتر به پزشک مراجعه نمایند .