درمان افتادگی لگن در تهران

درمان افتادگی لگن در تهران

فهرست مطالب

اختلال در روابط جنسی میان زوجین، بی اختیاری ادرار، بی اختیاری مدفوع و… از مشکلات شایع بیماری افتادگی لگن در خانم ها است. ضعیف شدن عضلات لگن در نهایت می تواند به تمام اندام هایی که در این قسمت قرار دارند آسیب وارد کند. واژن و رحم دو عضو مهم در لگن خانم ها هستند؛ که می توانند در صورت ضعف ماهیچه های لگنی بسیار آسیب ببینند؛ به طوری فرد دچار لکه بینی در غیر زمان عادت ماهیانه شود؛ بنابراین؛ ما در این مطلب به معرفی راه های درمان افتادگی لگن در تهران می پردازیم؛ تا آن دسته از خانم هایی که با بیماری پرولاپس دست و پنجه نرم می کنند؛ سریعاً برای درمان آن توسط پزشک متخصص زنان و زایمان اقدام کنند.

 

بیماری افتادگی لگن یا پرولاپس چیست و چگونه اتفاق می افتد؟

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی راه های درمان بیماری افتادگی لگن در تهران بپردازیم؛ بد نیست که با این بیماری آشنا شوید. لگن در خانم ها شامل اندام هایی مانند واژن، رحم، راست روده و مثانه است. این اندام ها در لگن زمانی می توانند وضعیت سالمی داشته باشند که عضلات ناحیه لگن به خوبی از آن ها محافظت کنند. عضو لگن در خانم ها دارای بخش های مختلفی از جمله ماهیچه، رباط و… است.

چنانچه ماهیچه ها در لگن دارای قدرت و مقاومت بالایی باشند، می توانند تمام اندام های داخلی لگن را در جای خود نگهدارند؛ اما اگر این ماهیچه ها ضعیف شوند و قدرت چندانی نداشته باشند؛ ممکن است مثانه، راست روده، واژن یا رحم از جای خود تکان بخورند و دچار افتادگی شوند. بیماری افتادگی لگن یا پرولاپس به معنای ضعف ماهیچه های لگنی برای نگهداری اندام های این ناحیه است؛ که باعث بیرون آمدن آن ها از قسمت واژن یا افتادگی می شود.

بیماری افتادگی لگن در خانم ها دارای علت های زیادی است؛ اما شایع ترین آن ها عبارت هستند از:

  • مصرف سیگار و انواع دخانیات
  • حاملگی و زایمان به صورت طبیعی
  • وجود سرطان در اندام های داخلی لگن
  • خارج کردن رحم از لگن با جراحی هیسترکتومی
  • ایجاد شکستگی در ناحیه لگن
  • افزایش وزن
  • ژنتیک
  • بیماری یبوست
درمان افتادگی لگن در تهران
درمان افتادگی لگن در تهران

بیماران مبتلا به افتادگی لگن با چه علائمی همراه هستند؟

علائم بیماری افتادگی لگن یا پرولاپس در خانم ها یکسان نیست و با توجه به اینکه کدام اندام در لگن دچار افتادگی شده است؛ فرد علائم و نشان های خاصی را تجربه می کند. با این وجود بیشتر خانم هایی که دچار بیماری POP می شوند، در برخی از نشانه ها و علائم مشترک هستند. شایع ترین علائم بیماری Pelvic organ prolapse عبارت اند از:

  • احساس فشار در ناحیه واژن
  • احساس خارج شدن یک اندام لگنی از واژن
  • لکه بینی از ناحیه واژن غیر از زمان عادات ماهیانه
  • تلاش برای کنار زدن یا جابه‌جا کردن اندام های لگنی در هنگام تخلیه ادرار یا مدفوع
  • تجربه فشار شدید در زمان سرفه و ایستان برای مدت طولانی
  • تجربه درد شدید یا مقاربت دردناک در زمان برقراری ارتباط جنسی
  • احساس درد در لگن

 

انواع افتادگی لگن

بیماری افتادگی لگن در بانوان با توجه به اینکه کدام ناحیه دچار ضعف و افتادگی شده است؛ دسته بندی می شود. انواع افتادگی لگن در بانوان عبارت است از:

  1. بیماری سیستوسل: شایع ترین نوع افتادگی لگن در خانم ها، سیستوسل یا افتادگی مثانه است. در صورتی که ماهیچه های کف لگن ضعیف شوند؛ مثانه در جای خود جابه جا می شود و مشکل افتادگی مثانه روی واژن اتفاق می افتد.
  2. بیماری اورتروسل: چنانچه ضعیف و ناتوان شدن ماهیچه های کف لگن باعث جدا شدن مثانه و مجاری ادراری شود؛ از آن به عنوان بیماری اورتروسل یاد می شود.
  3. رکتوسل: رکتوسل نوعی افتادگی لگن در خانم ها است؛ که به دنبال ضعیف شدن ماهیچه های کف لگن و جدا شدن راست روده اتفاق می افتد.
  4. انتروسل: در صورتی که ضعف در ماهیچه های لگن خانم ها باعث شود که روده کوچک به بالا یا پشت واژن بیرون زدگی پیدا کند، از آن وضعیت به عنوان بیماری انتروسل یاد می شود.
  5. افتادگی واژن: چنانچه طاق یا قسمت بالایی واژن به کانال واژن ورود پیدا کند؛ فرد دچار افتادگی واژن می شود.
  6. افتادگی رحم: در صورت که عضلات کف لگن به اندازه ای ضعیف شوند که توانایی نگهداری رحم را نداشته باشند؛ فرد دچار افتادگی رحم می شود.

 

انواع روش های درمان افتادگی لگن در تهران

پزشک متخصص زنان و زایمان برای درمان افتادگی لگن در تهران ابتدا از روش های کم تهاجم استفاده می کند. چنانچه وضعیت افتادگی لگن به گونه ای باشد که با روش های درمانی کم تهاجم بهبود پیدا نکند؛ پزشک متخصص از روش های تهاجمی مانند جراحی به درمان پرولاپس در تهران می پردازد. در ادامه چند مورد از روش های درمان POP آورده شده است.

 

درمان افتادگی لگن در تهران با روش های غیر تهاجمی

در روش های غیر تهاجمی درمان افتادگی لگن، پزشک متخصص تلاش می کند تا با راه حل های ساده و کم عوارض مانند تغییر در سبک زندگی، تجویز تمرینات فیزیوتراپی و پساری واژن به رفع افتادگی لگن بپردازد. برای مثال در پساری واژن پزشک متخصص با قرار دادن یک دستگاه سیلیکونی در ناحیه ای از لگن که دچار افتادگی شده است؛ از تکان خوردن آن عضله جلوگیری می کند.

همچنین پزشک با تجویز تمرینات فیزیوتراپی تلاش می کند تا قدرت عضلات این ناحیه را افزایش دهد و باعث بهبود پرولاپس شود. این روش های درمانی برای کسانی که دچار افتادگی شدید عضلات لگن نیستند، بسیار مناسب است و اغلب با نتایج خوبی همراه است.

 

درمان افتادگی لگن در تهران با جراحی

جراحی پرولاپس یا افتادگی لگن اغلب به بانوانی پیشنهاد می شود که از روش های غیر تهاجمی به نتایج مطلوبی دست نیافته اند و همچنین تمایلی به بارداری یا زایمان ندارند. در واقع زایمان یکی از دلایل اصلی بازگشت بیماری افتادگی لگن در بانوان است؛ بنابراین؛ پزشک متخصص زنان و زایمان درمان افتادگی لگن در تهران به روش جراحی را تنها به خانم هایی که زایمان کرده اند و علاقه ای به بارداری ندارند؛ پیشنهاد می کند.

جراحی پرولاپس به روش های مختلفی انجام می شود. در برخی از مواقع پزشک متخصص با ترمیم و اصلاح بخش هایی از لگن که دچار ضعف شده است، می پردازد. نوع دیگری از جراحی افتادگی لگن در تهران وجود دارد؛ که پزشک متخصص با دوختن دیواره های واژن از افتادن اندام های لگنی جلوگیری می کند. از این روش به عنوان جراحی انسدادی پرولاپس یاد می شود.

درمان افتادگی لگن در تهران
درمان افتادگی لگن در تهران

راه های پیشگیری از بیماری افتادگی لگن

در بسیاری از مواقع علت بروز بیماری پرولاپس به سبک زندگی و عادات روزانه فرد بستگی دارد؛ بنابراین؛ با ایجاد تغییرات جزئی اما موثر در سبک زندگی، می توان از بروز این بیماری پیشگیری کرد. راه های پیشگیری از بیماری افتادگی لگن عبارت هستند از:

  1.  استفاده از دخانیات را کنار بگذارید؛ مصرف دخانیات باعث ایجاد فشارهای شدید در حفره های شکم می شود و همین موضوع موجب وارد شدن فشارهای جدی به عضلات لگن می شود.
  2. با تغذیه اصولی از بروز یبوست مزمن پیشگیری کنید؛ یبوست مزمن از جمله بیماری هایی است که می تواند به عضلات کف لگن فشار جدی وارد کند و احتمال بروز بیماری پرولاپس را افزایش دهد.
  3. به صورت روزانه ورزش هایی که باعث تقویت ماهیچه های لگن می شوند را افزایش دهید؛ این ورزش ها باعث افزایش مقاومت لگن در برابر ضربات و فشارها می شود.
  4. از افزایش شدید وزن یا کاهش وزن جلوگیری کنید؛ برای پیشگیری و درمان بیماری افتادگی لگن در تهران لازم است تا در وزن استاندارد خود ثابت بمانید.

 

مراجعه به پزشک

در مطلب بالا به معرفی راه های درمان افتادگی لگن در تهران پرداختیم. چنانچه مطالب بالا را با دقت مطالعه کرده باشید؛ قطعاً می دانید که این بیماری در صورت درمان نشدن می تواند زمینه بروز بیماری های نگران کننده ای مانند بی اختیاری ادرار یا مدفوع و اختلالات جنسی را فراهم کند. روش های مختلفی برای درمان پرولاپس در بانوان معرفی شده است و هر فرد با مراجعه به یک پزشک متخصص زنان و زایمان حاذق، می تواند بهترین راه درمان افتادگی لگن در تهران را متناسب با شرایطی که دارد، پیدا کند.

اگر از بیماری افتادگی لگن رنج می برید و به دنبال یک جراح و متخصص زنان حاذق در تهران هستید، می توانید بعد از تعیین وقت، به مطب دکتر میترا عبدلی مراجعه کنید. دکتر میترا عبدلی جراح و متخصص زنان و زایمان بعد از معاینه و آنالیز بیماری شما، از بهترین و سریع ترین تکنیک درمانی برای درمان پرولاپس استفاده می کند. مهارت و سابقه بالای این پزشک خیال شما را از بابت روند و نتیجه درمان آسوده می کند.

این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

اینستاگرام پزشک را دنبال کنید