آزمایش عفونت های مقاربتی و آنچه باید بدانید

بیشتر اوقات عفونت های مقاربتی یا همان SDT با علائمی همچون سوزش و خارش در ناحیه تناسلی خود را نشان می‌دهد. بیماری‌های مقاربتی توسط باکتری، ویروس و یا انگل ایجاد می‌شود و در طول رابطه جنسی از طریق آلت تناسلی، واژن، مقعد یا دهان از یک فردبه‌فرد دیگر منتقل می‌شود. اگر افراد نسبت به درمان بیماری‌های مقاربتی بی‌توجه باشند با مشکلات جدی مثل ناباروری، سرطان، آسیب به چشم و…مواجه خواهند شد؛ به خاطر همین انجام تست SDT یا آزمایش بیماری‌های مقاربتی ضروری است. از آزمایش خون، ادرار و سواپ برای تشخیص بیماری‌های مقاربتی استفاده می‌شود. در ادامه مقاله می‌خواهیم در مورد انواع آزمایش های عفونت مقاربتی صحبت کنیم.

بیماری یا عفونت مقاربتی چیست؟

عفونت مقاربتی نام دیگر بیماری مقاربتی است و به بیماری‌هایی گفته می‌شود که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. انواع مختلفی از عفونت های مقاربتی وجود دارد که شایع‌ترین علائم آن سوزش، خارش و ترشح مواد غیرمعمول از ناحیه تناسلی است. برخی از بیماری‌های مقاربتی بدون علامت هستند یعنی، احتمال دارد به عفونت دچار شده باشید ولی متوجه آن نشوید. این نوع عفونت‌ها بسیار مسری هستند؛ از همین رو افرادی که فعالیت جنسی زیادی دارند بدون اینکه بدانند عفونت را به شریک جنسی خود منتقل می‌کنند. بیماری‌های مقاربتی بسیار جدی و خطرناکی هستند؛ به همین علت باید آزمایش داده و فوراً اقدام به درمان کنند. برخی از عفونت‌های مقاربتی همچون ایدز هیچ‌گونه راه درمانی ندارند و تهدید بزرگ و خطرناکی برای زندگی انسان‌ها محسوب می‌شوند.

انواع شایع عفونت های مقاربتی

برخی مواقع تست و آزمایش بیماری‌های مقاربتی زمانی انجام می‌شود که فرد با اختلال جدی و خطرناکی مواجه شود. از انواع عفونت‌های مقاربتی به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کلامیدیا

کلامیدیا يكی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی است که مردان و زنان به آن مبتلا می‌شوند و عوارض جدی در پی دارند. عفونت کلامیدیا موجب ترشح غیرطبیعی دستگاه تناسلی و سوزش هنگام ادرار کردن می‌شود.

تبخال ناحیه تناسلی

این عفونت روی ناحیه تناسلی افراد بروز پیدا کرده و سبب زخم و تاول دردناک همراه با سوزش در ناحیه تناسلی می‌شود.

سوزاک

سوزاک یکی از بیماری‌های مقاربتی است که هیچ‌گونه علائمی ندارد و از طریق واژن و مایع منی منتقل می‌شود. عفونت سوزاک سبب ترشح از واژن یا آلت تناسلی و یا درد هنگام ادرار کردن می‌شود. انجام آزمایش های مقاربتی و رعایت بهداشت تا حدود زیادی می‌تواند احتمال ابتلا به عفونت سوزاک را کاهش دهد.

HPV

اچ پی وی یکی دیگر از بیماری‌های مقاربتی است که از طریق تماس پوست با پوست منتقل می‌شود. عفونت اچ می وی ناحیه فرج، واژن، دهانه رحم، آلت تناسلی و بیضه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سیفلیکس

سیفلیس نوعی عفونت است که باعث ایجاد زخم بدون درد روی آلت تناسلی، واژن و پوست اطراف اندام‌های جنسی می‌شود. عفونت سیفلیکس اگر تشخیص و درمان نشود ممکن است وارد مراحل پیشرفته‌تری شود.

آزمایش عفونت های مقاربتی و آنچه باید بدانید

چه زمانی انجام آزمایش های عفونت مقاربتی الزامی است؟

عفونت‌های مقاربتی با توجه به نوع بیماری علائم متفاوتی دارند. البته لازم به ذکر است که برخی از بیماری‌های عفونی فاقد علائم بوده و افراد از ابتلا به آن بی‌اطلاع هستند. در صورت مشاهده علائم زیر انجام آزمایش‌های عفونت مقاربتی الزامی است:

• زخم یا زگیل در ناحیه تناسلی، مقعد یا واژن
  • تورم و خارش شدید در اطراف ناحیه تناسلی یا واژن
  • ترشح مواد غیرطبیعی از آلت تناسلی
  • ترشح مواد بدبو از واژن
  • غیرطبیعی بودن رنگ و ترشحات واژن
  • رابطه جنسی دردناک
  • احساس درد هنگام ادرار کردن
  • احساس سوزش در نواحی تناسلی

انواع آزمایش های بیماری مقاربتی (SDT)

با توجه به سابقه بیماری و علائم آن پزشک آزمایش‌های لازم را تجویز می‌کند تا وضعیت ابتلا به بیماری‌های منتقله از راه جنسی را تعیین کند. ازجمله آزمایش های عفونت مقاربتی موارد زیر می‌توان نام برد:

آزمایش خون و ادرار

بیشتر عفونت‌های مقاربتی را می‌توان از طریق آزمایش نمونه‌های خون یا ادرار تشخیص داد. به کمک آزمایش ادرار بیماری‌های کلامیدیا، سوزاک، هپاتیت و سفلیس قابل تشخیص است. برخی از عفونت‌های مقاربتی ممکن است با آزمایش خون و ادرار، به اندازه سایر روش‌های تشخیصی دقیق نباشند. برای اینکه از طریق آزمایش خون و ادرار عفونت تشخیص داده شود باید فرد حداقل یک ماه یا بیشتر به عفونت مبتلا شده باشد. برای مثال در صورت ابتلا به عفونت سوزاک چند هفته تا چند ماه طول خواهد کشید تا آزمایش خون یا ادرار عفونت را تشخیص دهد.

آزمایش سواپ

بیشتر پزشکان از سواپ واژنی، سواپ مخصوص رحم و سواپ مخصوص مجاری ادراری برای تشخیص عفونت‌های مقاربتی استفاده می‌کنند. برای تهیه آزمایش سواپ و تشخیص نوع عفونت، یک نوار پنبه‌ای به داخل مجاری ادراری زنان یا مردان فرستاده می‌شود. چنانچه فرد رابطه مقعدی برقرار کرده باشد از سواپ مقعدی برای تشخیص عفونت‌های مقاربتی استفاده می‌شود.

آزمایش نخاعی یا پونکسیون

آزمایش نخاعی یا پونکسیون موقعی که عفونت سیفلیکس یا عفونت تبخال پیشرفته است توسط پزشک تجویز می‌شود.

معاینات جسمانی

برخی از عفونت‌ها ازجمله تبخال تناسلی که از طریق جنسی منتقل می‌شود‌ با روش‌های تشخیصی ترکیبی یعنی، آزمایش و معاینات فیزیکی قابل تشخیص هستند. پزشک متخصص با معاینه جسمی، زخم، برآمدگی و سایر علائم بیماری‌های مقاربتی را تشخیص می‌دهد؛ همچنین برخی مواقع احتمال دارد پزشک مقداری از بافت ناحیه مورد نظر را برداشته و برای تشخیص دقیق به آزمایش بفرستد.

آزمایش عفونت های مقاربتی و آنچه باید بدانید

آزمایش و تست عفونت‌های مقاربتی ازجمله مهم‌ترین آزمایش‌هایی هستند که افراد باید سالی یک بار آن را انجام دهند؛ زیرا عفونت‌های جنسی شیوع بیشتری دارد و ممکن است هر فردی را مبتلا کند. درصورتی‌که علائم عفونت مثل سوزش، خارش و یا ترشح غیرمعمول را مشاهده کردید، بهترین کار مراجعه به پزشک است تا با گرفتن آزمایش و تست‌های مخصوص عفونت یا بیماری را تشخیص دهد. شما می‌توانید برای انجام آزمایش‌های مربوط به عفونت‌های مقاربتی به مطب دکتر میترا عبدلی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید تا در صورت وجود عفونت روش‌های درمانی به شما ارائه دهند. برای مراجعه حضوری به مطب خانم دکتر عبدلی کافیست با شماره‌های درج شده در سایت تماس حاصل کنید.