تهوع و استفراغ در دوران بارداری

تهوع و استفراغ در دوران بارداری

فهرست مطالب

تهوع و استفراغ در دوران بارداری

تهوع و استفراغ در دوران بارداری از علائمی است که اغلب خانم ها آن را تجربه می کنند. تهوع و استفراغ اگرچه در میان بیشتر زنان باردار شایع است؛ اما برخی از خانم ها با تجربه این علائم دچار نگرانی و اضطراب شدید می شوند. اینکه بارداری دوران حساس و پرخطری به شمار می رود، برای همه قابل درک است. اما این موضوع نباید باعث شود که زنان باردار در مقابل کوچک ترین علائم طبیعی واکنش نشان دهند و اضطراب را در خود افزایش دهند.

کسب اطلاعات در خصوص دوران پرچالش بارداری تا حدودی می تواند به زنان باردار کمک کند که نگرانی خود را در این دوران کاهش دهند. از آنجایی که تهوع و استفراغ از اولین علائمی است که ممکن است یک زن در هفته های اول بارداری آن را تجربه کند؛ برآن شدیم تا در این محتوا به توضیح کامل هرآنچه که یک مادر درباره تهوع و استفراغ در دوران بارداری باید بداند، بپردازیم. اگر شماهم با تهوع صبحگاهی همراه هستید و مایلید درباره این علامت اطلاعات بیشتری کسب کنید، این محتوا را تا انتها مطالعه کنید.

تهوع و استفراغ در دوران بارداری
تهوع و استفراغ در دوران بارداری

علت تهوع و استفراغ در دوران بارداری چیست؟

تغییرات هورمونی در دوران بارداری باعث می شود که زنان در ماه های اول دچار علامت استفراغ و حالت تهوع شوند. استروژن و گنادوتروپین جفتی انسانی، دو هورمونی هستند که سطح ترشح آن ها در دوران بارداری افزایش پیدا می کند و سبب می شود فرد به حالت تهوع دچار شود. علاوه براین؛ تقویت حس بویایی در دوران بارداری سبب می شود تا زنان باردار به کوچک ترین بوها واکنش نشان دهند و تهوع و استفراغ را تجربه کنند.

زمان شروع حالت تهوع و استفراغ در بارداری

زمان شروع تهوع صبحگاهی در زنان باردار معمولاً از هفته ششم است. اغلب اوقات این وضعیت تا انتهای ماه سوم تمام می شود. البته ممکن است برخی از افراد حتی در ماه چهارم نیز تجربه تهوع و استفراغ در ساعات مختلف روز را داشته باشند. در مواردی زنان علاوه بر سه ماهه اول، در هفته های پایانی حاملگی دچار حالت تهوع و استفراغ می شوند.

آیا تهوع در بارداری خطرناک است؟

سوالی که ممکن است در رابطه با تهوع و استفراغ ذهن مادر را به خود درگیر کند، این است که آیا تهوع بارداری خطرناک است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این وضعیت در اکثر مواقع باعث به خطر افتادن سلامت مادر یا جنین نمی شود؛ زیرا علائم آن بعد از مدت کوتاهی بهبود پیدا می کند. اما تهوع بارداری اگر شدید باشد می تواند باعث کم آبی شدید مادر شود و کاهش وزن زیادی را به دنبال داشته باشد. تهوع و استفراغ شدید بارداری ممکن است در مواردی عوارض زیر را به دنبال داشته باشد.

  1. کم شدن میزان ادرار
  2. رنگ پریده شدن چهره مادر
  3. زایمان زودتر از موعد
  4. وزن نگرفتن جنین
  5. احتمال بروز افسردگی
  6. وارد شدن فشار زیاد به اندام هایی چون قلب و کلیه

راه های درمان تهوع و استفراغ در دوران بارداری

بسته به اینکه تهوع و استفراغ در دوران بارداری از نوع ساده یا وخیم است؛ پزشک زنان راه های مختلفی برای کنترل این وضعیت ارائه می دهد. نوع ساده حالت تهوع بارداری نیازی به درمان ندارد و به خودی خود یا با تغییر اصلاح سبک علائم آن بهبود پیدا می کند. اما اگر حالت تهوع و استفراغ بارداری از نوع وخیم باشد؛ پزشک متخصص زنان از طریق راه هایی که در ادامه گفته می شود، این وضعیت را در زنان باردار بهبود می بخشد.

تلاش برای داشتن ذهنی آرام و دور از استرس

داشتن ذهنی آرام و به دور از استرس می تواند بهترین راهکار برای کاهش تهوع و استفراغ دوران بارداری باشد. برای رسیدن به آرامش ذهنی و جسمی لازم است که در کنار دور شدن از نگرانی ها و اخبار منفی، تنفس عمیق را تمرین کنید و با تجسم محیط امن آرام یا مدیتیشن، آرامش را به جسم و روح خود بازگردانید. در این بین با استراحت کافی و دور کردن خستگی تا حدی می توانید از حال بد خود در دوران بارداری جلوگیری کنید.

تغییر و اصلاح سبک زندگی

بخش عمده ای از تهوعات شدید دوران بارداری به نامناسب بودن سبک زندگی مادر در دوران حاملگی برمی گردد. بنابراین؛ اگر قصد کنترل و درمان تهوع و استفرغ در دوران بارداری را دارید، با راهکارهای که در ادامه گفته می شود، سبک زندگیتان را اصلاح کنید و بارداری بدون خطری را تجربه کنید.

  1. خوردن آب به اندازه کافی در طول روز
  2. مصرف میوه های حاوی مقدار زیاد آب مانند هندوانه
  3. پرهیز از خوردن حجم زیادی غذا در یک وعده
  4. تبدیل وعده های بزرگ به وعده های کوچک اما بیشتر
  5. استفاده از زنجبیل
  6. پرهیز از مصرف غذاهایی با بوی قوی
  7. انجام ورزش یوگا
  8. گنجاندن فعالیت های سرگرم کننده مانند تماشای فیلم یا مطالعه کتاب در برنامه روزانه
  9. انجام ورزش های سبک و ملایم مانند پیاده روی

تجویز دارو توسط پزشک متخصص زنان

تجویز دارو معمولاً به عنوان آخرین خط درمان تهوع و استفراغ دوران بارداری شناخته می شود. پزشک متخصص در صورت نتیجه نگرفتن از سایر راه های درمان حالت تهوع، با تجویز داروهای نسخه دار و بدون نسخه، این وضعیت را در مادر بهبود می بخشد؛ تا در صورت کم آبی و کاهش وزن، خطری جنین را در شکم مادر تهدید نکند.

تهوع و استفراغ در دوران بارداری
تهوع و استفراغ در دوران بارداری

مراجعه به پزشک

تهوع و استفراغ از شناخته شده ترین علائم دوره شیرین بارداری است؛ که نشان می دهد جنین در حال رشد و تکامل است. اما اگر مادر تهوع شدیدی را تجربه می کند، به طوری که توانایی نگهداری هیچ ماده غذایی یا مایعات را در بدن خود ندارد، ممکن است دچار کاهش وزن شدن و کم آبی شود؛ که لازم است در این شرایط تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان قرار بگیرد.

اگر به دنبال یک پزشک خوب و باسابقه برای درمان تهوع و استفراغ در دوران بارداری خود هستید، می توانید به مطب دکتر میترا عبدلی مراجعه کنید. دکتر میترا عبدلی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، انواع مشکلات دوران بارداری مادران عزیز را با تشخیص درست و انتخاب راه حل درمانی مناسب، بهبود می بخشد. برای رزرو نوبت می توانید در کمتر از چند دقیقه از طریق سایت ایشان اقدام کنید.

 

این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

اینستاگرام پزشک را دنبال کنید