درمان بی اختیاری ادرار با آراف واژینال

درمان بی اختیاری ادرار با آراف واژینال

فهرست مطالب

درمان بی اختیاری ادرار با آراف واژینال

بی اختیاری ادرار می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما تاثیر بگذارد. این اختلال باعث خجالت، انزوای اجتماعی و کاهش اعتماد به نفس در بانوان می شود. ممکن است فعالیت های فیزیکی شما را محدود و خوابتان را مختل کند. در بسیاری موارد روابط جنسی را هم تحت تاثیر قرار می دهد. اگر شما هم بعد از زایمان یا در طول دوران یائسگی با نشت غیر ارادی ادرار مواجه شدید در ادامه با ما همراه باشید تا درباره روش درمانی این اختلال بیشتر بدانیم.

بی اختیاری ادرار چیست؟

بی اختیاری ادرار از دست دادن کنترل مثانه است. این اختلال زمانی رخ می دهد که عضلات کف لگن ضعیف شده یا آسیب دیده باشند. عضلات کف لگن مسئول حمایت از مثانه و کنترل ترشح ادرار هستند. بنا براین وقتی ضعیف شده باشند نمی توانند ادرار را در مثانه نگه دارند. ممکن است طی فعالیت هایی که فشار به مثانه وارد می شود دچار نشت ادرار شوید مانند سرفه، عطسه یا هنگام خندیدن. در برخی موارد هم بدون هیچ فشاری امکان نشت ادرار وجود دارد.

درمان بی اختیاری ادرار با آراف واژینال
درمان بی اختیاری ادرار با آراف واژینال

علائم بی اختیاری ادرار چیست؟

علامت اولیه بی اختیاری ادرار نشت تصادفی ادرار است. مقدار ادرار نشت شده بسته به شدت بیماری می تواند از چند قطره تا حجم بیشتر متفاوت باشد. بعضی از علائم بی اختیاری موارد زیر هستند.

  • نشت ادرار قبل از رسیدن به توالت
  • نشت ادرار با سرفه، عطسه
  • نشت ادار هنگام ورزش یا پریدن
  • عدم تخلیه کامل مثانه هنگام دستشویی
  • جریان ادرار ضعیف
  • دفع مکرر ادرار

مزیت های درمان با آراف نسبت به درمان با جراحی

برای درمان بی اختیاری ادرار ابتدا پزشک منشا این اختلال را تشخیص می دهد و طبق آن درمان مناسب تجویز خواهد شد. یکی از روش هایی که سال ها است مورد استفاده قرار میگیرد جراحی است اما به دلیل عوارض مختلف بیشتر بیمارارن از انجام دادن عمل جراحی اجتناب می کنند. در ادامه به مزیت های استفاده از تکنولوژی آراف به جای عمل جراحی اشاره خواهیم کرد.

  • دوران نقاهت کوتاه
  • عدم بیهوشی
  • عدم پارگی بافت ها والتهاب کمتر
  • عدم احتمال عفونت
  • افزایش کیفیت ارگاسم علاوه بر درمان بی اختیاری

نحوه عملکرد آراف در درمان بی اختیاری ادرار

دستگاه آراف با امواج رادیویی کار می کند. این امواج از پروب خاصی که به آرامی در واژن قرار می گیرد ساطع می شود. هنگام درمان انرژی این امواج  به لایه های عمیقی از بافت عضلات نفوذ می کند که باعث تولید پروتئینی به نام کلاژن می شود. کلاژن بافت عضلات را محکم تر و قوی تر از قبل میکند در نتیجه حمایت عضلات کف لگن بیشتر می شود. انرژی آراف در پالس هایی به مدت 1 الی 2 ثانیه به تمام قسمت های کف لگن اعمال می شود. هنگام درمان ممکن است لرزش خفیف یا گرما حس کنید اما تمام مراحل بدون درد طی می شود. علاوه بر آن گرمای ایجاد شده که گاهی تا حدود 40 درجه می رسد، گردش خون را در ناحیه کف لگن افزایش می دهد. افزایش خونرسانی هم از موارد کمک کننده در درمان بی اختیاری ادرار است.

تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان

تعداد جلسات معمولا با توجه به سابقه ی پزشکی و معاینات پزشک معالج مشخص می شود. هر جلسه حدودا 20 دقیقه طول می کشد. به طور معمول یک دوره درمان شامل 2 تا 5 جلسه است که هر جلسه به فاصله ی 4 هفته انجام می شود. در صورت تشخیص پزشک ممکن است طول درمان کاهش یا افزایش یابد.

مراقبت های پس از درمان

مراقبت خاصی پس از درمان با آراف نیاز ندارد و بلافاصله می توانید فعالیت های روزمره خود را انجام دهید. حدودا 48 ساعت بعد از جلسه هم می توانید فعالیت جنسی داشته باشید.

موارد منع مصرف آراف

  • اگر افتادگی شدید مثانه یا رحم دارید ممکن است پزشک درمان با آراف را توصیه نکند.
  • افرادی که از پیس میکر یا ضربان ساز استفاده می کنند.
  • افرادی که عفونت های شدید و فعال واژینال دارند.
  • استفاده از برخی داروهای خاص که با توجه به توصیه پزشک استفاده از آراف را منع می کند.

آیا امکان بازگشت بی اختیاری ادرار پس از یک دوره درمان با آراف وجود دارد؟

باید توجه داشته باشید که حتی درمان با جراحی هم به صورت قطعی شما را درمان نمی کند و احتمال عود مجدد با بالاتر رفتن سن یا زایمان وجود دارد. از طرفی تاثیرات این امواج از فردی به فرد دیگر متفاوت است و ممکن است عضلات یک نفر آمادگی بیشتری داشته و بهبود سریعتر صورت بگیرد. اگر به دنبال درمان کامل بی اختیاری ادرار خود هستید نیاز است که در کنار استفاده از آراف تمرینات کگل و توصیه های کمکی پزشک را انجام دهید.

درمان بی اختیاری ادرار با آراف واژینال
درمان بی اختیاری ادرار با آراف واژینال

مراجعه به پزشک

بی اختیاری ادرار می تواند زندگی هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد اما زنان بیشتر از مردان در خطر ابتلا قرار دارند. حدودا 30 درصد از زنان در مقطعی از زندگی خود بی اختیاری ادرار را تجربه می کنند. شانس ابتلا با افزایش سن و یائسگی بیشتر می شود.  با وجود شیوع بی اختیاری ادرار و تاثیرات منفی بی شمارش بسیاری از زنان به دنبال درمان و کمک های پزشکی نمی روند. بسیاری از بانوان به عنوان یک اختلال عادی به آن می نگرند در صورتی که اگر به موقع و درست درمان شود کار به جراحی های پر هزینه نخواهد کشید. در مطب دکتر میترا عبدلی جراح و متخصص زنان، به روز ترین سیستم آراف واژینال وجود دارد و با توجه به شرایط شما بهترین برنامه ی درمانی تجویز خواهد شد. جهت درمان و مشاوره برای بی اختیاری ادرار می توانید همین حالا از مطب دکتر میترا عبدلی وقت بگیرید.

 

این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

اینستاگرام پزشک را دنبال کنید