زگیل تناسلی در بارداری

زگیل تناسلی در بارداری

فهرست مطالب

زگیل تناسلی در بارداری

یکی از نگرانی‌هایی که قبل یا حین بارداری ممکن است ذهن شما را مشغول کند، ابتلا به زگیل تناسلی در این دوران است. زگیل‌های تناسلی در حالت عادی هم دغدغه‌ی بزرگی هستند. در دوران بارداری هر تغییری در بدن مادر روی سلامت جنین اثر می‌گذارد و این دغدغه دو برابر می‌شود. سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری به دلیل تغییرات فیزیولوژیک، ضعیف می‌شود. همین امر شرایط را برای رشد زگیل‌های تناسلی محیا می‌کند. کسب آگاهی بیشتر در رابطه با زگیل تناسلی در دوران بارداری در پیشگیری بسیار کمک کننده خواهد بود. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره هم‌زمانی بارداری و زگیل تناسلی کسب خواهیم کرد.

علائم زگیل تناسلی در بارداری

شایع ترین علامت آن توده های گوشتی هستند که به صورت تکی یا خوشه ای قرار دارند. ممکن است تیره تر یا هم‌رنگ پوست شما باشند. معمولا در اطراف واژن، مقعد یا دهانه‌ی رحم قرار دارند. در بعضی موارد زگیل‌ها همراه با خارش و سوزش هستند خصوصا اگر کشیده یا خراشیده شوند.

زگیل تناسلی در بارداری

تاثیر زگیل تناسلی بر بارداری و جنین

اگر در دوران بارداری دچار زگیل تناسلی شده اید، احتمالاً بر سلامت کودک شما تأثیری نخواهد داشت. زگیل تناسلی به دلیل ترشحات و همچنین تغییرات در هورمون ها و سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری سریعتر رشد می کند. اما به طور کلی در دوران بارداری خطر جدی برای شما یا کودک شما محسوب نمی شود. در ادامه برخی از تاثیرات زگیل های تناسلی را در روند زایمان و بارداری بررسی می کنیم

  • تاثیر بر بهداشت بارداری: شیوع و افزایش زگیل‌های تناسلی در بارداری قبل از هر چیز برای بهداشت مضر است. اگر در دوران بارداری ویروس زگیل تناسلی فعال داشته باشید، زگیل‌ها می‌توانند بزرگتر از حد معمول رشد کنند. در برخی از زنان این مشکل می‌تواند دفع ادرار را دردناک کند.
  • خونریزی شدید: زگیل‌ها می‌توانند باعث خونریزی شوند. ممکن است شما در حین زایمان نیاز به اپیزیوتومی داشته باشید. حضور زگیل‌ها باعث خونریزی بیش از حد در این موقعیت می‌شود و ترمیم ناحیه‌ی برش دیرتر اتفاق می‌افتد.
  • عدم کشش کافی در واژن: گاهی اوقات زگیل‌ها در دیواره‌ی واژن قرار دارند و این مورد هم ممکن است کشش واژن را در طول زایمان دشوار کند.

 راه‌های انتقال زگیل تناسلی در بارداری

  • انتقال به مادر: انتقال زگیل تناسلی از طریق تماس پوست با پوست انجام می‌شود. توسط رابطه جنسی دهانی، واژینال و مقعدی با فرد مبتلا انتقال پیدا می‌کند. اما در دوران بارداری به دلیل افزایش حجم عروق و خونریزی‌های کف لگن، زگیل‌ها سریعتر رشد کرده یا مجدد عود می‌کنند. بنابراین رعایت بهداشت فردی خصوصا در استفاده از حمام و دستشویی اهمیت ویژه‌ای در این دوران دارد.
  • انتقال به جنین: موارد نادری وجود دارد که مادران ویروس HPV را منتقل کرده اند. اگر زگیل‌ها در داخل کانال زایمان قرار گرفته باشند، ریسک ابتلا وجود دارد. اما با مداخله‌ي پزشکی پس از زایمان قابل درمان می‌باشد.

روش‌های درمانی زگیل تناسلی در بارداری

درمان زگیل تناسلی در بارداری در هر فردی متفاوت خواهد بود. متناسب با محل رویش زگیل‌ها و بررسی پزشک ممکن است درمان خاصی در طول بارداری پیشنهاد نشود. کما اینکه بسیاری از زگیل‌های تناسلی درد، خارش یا عوارض خاصی ندارند و بهتر است درمان آن‌ها پس از زایمان صورت بگیرد. اما اگر پزشک شما تشخیص دادند که زگیل تناسلی باید برداشته شود، راه‌های امن بسیاری وجود دارد. بسیاری از این راه‌ها سلامت بارداری شما را به خطر نمی‌اندازند. در ادامه چند راه مختلف برای برداشتن زگیل‌های تناسلی را با هم بررسی می‌کنیم.

  • درمان با لیزر: در این روش با استفاده از اشعه‌ی لیزر زگیل تناسلی مورد نظر سوزانده می‌شود.
  • فریز کردن: در این روش با استفاده از سرما توسط نیتروژن مایع، زگیل‌ها فریز می‌شوند.
  • جراحی: که با استفاده از دستگاه الکترو کوتر زگیل‌های تناسلی برداشته می‌شوند.

تاثیر واکسن گارداسیل در بارداری

معمولا توصیه می‌شود دوره‌ی واکسیناسیون خود را قبل از بارداری انجام دهید تا از بروز زگیل‌های تناسلی در این دوران پیشگیری شود. اگر شما قبل از بارداری واکسن نزده یا دوره خود را کامل نکرده‌اید، بهتر است صبر کنید تا پایان بارداری و پس از زایمان. تحقیقات دقیقی در مورد اینکه گارداسیل اثرات منفی جدی بر بارداری می‌گذارد وجود ندارد اما به دلیل اهمیت دوران بارداری و سلامت جنین توصیه اکثر متخصصین اقدام به واکسیناسیون پس از بارداری می‌باشد.

زگیل تناسلی در بارداری

مراجعه پزشک

معمولا مادران باردار بیشتر از اینکه نگران سلامتی خودشان باشند، به فکر حفظ سلامتی کودکشان هستند. در مقابل ابتلا به زگیل‌های تناسلی هم اولین نگرانی‌ها متوجه جنین است. در این مقاله بررسی کردیم زگیل تناسلی که خطر جدی برای سلامت مادر و جنین نیست. اگر دچار این عارضه شده‌اید انجام مراقب‌های بسیار ساده و مشورت با پزشک متخصص توصیه می‌شود. برای مشاوره و درمان می‌توانید از مطب دکتر میترا عبدلی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی نوبت بگیرید. در مطب دکتر میترا عبدلی درمان‌های امن و مطمئن برای زگیل تناسلی در بارداری انجام می‌شود.

 

این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

اینستاگرام پزشک را دنبال کنید