سرطان تخمدان چیست و درمان آن

سرطان تخمدان، نوعی بیماری که اندام های کوچکی در دستگاه تناسلی زنان را به نام تخمدان درگیر می کند، باعث ایجاد تومورهای خطرناک در این ناحیه می شود. تخمدان ها مسئول تشکیل تخمک و ترشح هورمون های مهمی برای تنظیم چرخه تناسلی هستند. این بیماری در مراحل اولیه ممکن است بدون علائم خاصی ظاهر شود که این امر باعث می شود تا در دوره های ابتدایی بشدت تشخیص داده نشود. از این رو، سرطان تخمدان اکنون به عنوان یکی از پنج بیماری زنانه با شیوع مرگ و میر بالا در نظر گرفته می شود.

سرطان تخمدان چیست؟

سرطان تخمدان (ovarian cancer) نوعی بیماری است که اندام های کوچکی در دستگاه تناسلی زنان را به نام تخمدان درگیر می کند. تخمدان ها دو عضو گرد به اندازه گردو هستند و در هر طرف رحم قرار دارند. این اندام ها در دوران آمادگی بدن برای تولید مثل، مسئول تولید تخمک و ترشح هورمون های زنانه از قبیل استروژن و پروژسترون هستند. نقش اساسی تخمدان ها در باروری زنان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

سرطان تخمدان به وجود می آید زمانی که سلول های غیرطبیعی از لوله های رحم (فالوپ) به تخمدان ها وارد شده و به رشد ناپذیر افزایش می یابند. این افزایش ناقابل کنترل سلول ها به شکل یک تومور تخمدان منجر می شود.

سرطان تخمدان به دلیل عدم وجود علائم خاص در مراحل ابتدایی معمولاً به طور دیرهنگام تشخیص داده می شود. از این رو، شناخت نشانه ها، عوامل اثرگذار و انجام مراجعات پزشکی منظم می توانند در تشخیص زودرس و مدیریت بهتر این بیماری مؤثر باشند.

انواع سرطان تخمدان

سرطان تخمدان به سه نوع اصلی تقسیم می شود که هر یک از آن ها از سلول های مختلف تخمدان شروع به رشد می کنند:

تومور اپیتلیال

• این نوع تومورها از سلول های پوشاننده سطح خارجی تخمدان به وجود می آیند.
  • تومورهای اپیتلیال بسیار پرتراکم و تهاجمی هستند و حدود 90 درصد از تمام موارد سرطان تخمدان را شامل می شوند.
  • این تومورها می توانند به دلیل ویژگی های خاص خود، انواع مختلفی از سرطان تخمدان از جمله سروم، موزایک و آدنوکارسینوما را تشکیل دهند.

تومور سلول زایا

• این تومورها از سلول های تولیدکننده تخمک (تخمکی) شروع به رشد می کنند.
  • بیشتر این نوع تومورها به صورت خوش خیم هستند و معمولاً به خود محدود می شوند.

تومورهای استرومایی

• این تومورها از سلول های تشکیل دهنده هورمون های زنانه، یعنی استروژن و پروژسترون، به وجود می آیند.
  • محل اصلی شروع گسترش این تومورها در سلول های بافت ساختاری تخمدان قرار دارد.
  • برخی از انواع تومورهای استرومایی شامل فیبروئید ها و تومورهای گرانولوزا سلولار (GCT) می شوند.
  • شناخت انواع مختلف سرطان تخمدان اهمیت بسیاری برای تشخیص دقیق و تدابیر درمانی مناسب دارد.

علائم سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در مراحل اولیه به ندرت علائم خاصی ایجاد می کند. در موارد پیشرفته تر، علائم ممکن است کم و غیر اختصاصی باشند و با بیماری های دیگر اشتباه گرفته شوند. علائم سرطان تخمدان می توانند به شرح زیر باشند:

علائم اولیه سرطان تخمدان

• احساس اضطرار در ادرار
  • ورم و نفخ شکم
  • پریودهای سنگین و سخت

شناخت این علائم و مراجعه به پزشک در صورت وجود هر یک از آنها می تواند در تشخیص زودرس و مدیریت بهتر سرطان تخمدان بسیار مؤثر باشد.

درمان سرطان تخمدان

درمان سرطان تخمدان متناسب با نوع و مرحله سرطان و همچنین وضعیت عمومی بیمار متغیر است. درمان معمولاً شامل یک یا ترکیبی از روش های زیر می شود:

جراحی سرطان تخمدان

• برداشتن یک یا هر دو تخمدان: در مراحل ابتدایی سرطان، جراحی ممکن است شامل برداشتن یک تخمدان (سالپینگو آفورکتومی) یا هر دو تخمدان (دونوآفورکتومی) باشد.
  • جراحی Cytoreductive یا Debulking: این جراحی هدف از بین بردن تا حد ممکن سلول های سرطانی است که ممکن است در نواحی مختلف شکم و لگن گسترش یافته باشند.

شیمی درمانی

• استفاده از داروهای شیمی درمانی برای کاهش یا از بین بردن سلول های سرطانی.
  • شیمی درمانی معمولاً پس از جراحی برای کنترل و پیشگیری از بازگشت سلول های سرطانی (آدیووانت شیمی درمانی) یا به عنوان درمان اصلی در مواردی که جراحی مناسب نیست (نئوآدجووانت شیمی درمانی) مورد استفاده قرار می گیرد.

شیمی درمانی هدفمند

• استفاده از داروهایی که به طور خاص به سلول های سرطانی هدف می شوند و سعی در کاهش اثرات جانبی بر سلول های سالم دارند.
  • این روش معمولاً در مواردی که به شیمی درمانی معمولی پاسخ نمی دهد، مورد استفاده قرار می گیرد.

پرتودرمانی

• استفاده از پرتوهای X-ray یا گاما برای ایجاد آسیب و از بین بردن سلول های سرطانی.
  • ممکن است بعد از جراحی برای پاکسازی باقی مانده سلول های سرطانی یا به صورت مستقل درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

هورمون درمانی

• در مواردی که سرطان تخمدان به هورمون های زنانه حساس باشد، استفاده از داروها یا روش هایی که به تولید یا عملکرد این هورمون ها مانع می شوند.
  • هر فرد و هر مورد سرطان تخمدان به دلیل ویژگی ها و شرایط خود یک برنامه درمانی منحصر به فرد دارد. تصمیمات در مورد درمان بهترین نتیجه باید با مشاوره پزشک متخصص انکولوژی گرفته شود.

بهترین دکتر درمان مشکلات رحمی

در صورت وجود هر گونه مشکل در زمینه بارداری یا بیماری های مختلف رحمی قطعا داشتن یک پزشک و جراح با تجربه در زمینه عمل ها و درمان های مختلف می تواند خیال شما را بابت کیفیت درمان و همچنین نتیجه آن راحت کند. شما برای مشاوره در زمینه بیماری ها و درمان عفونت واژن مختلف می توانید به دکتر میترا عبدلی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید. ایشان با بهره گرفتن از جدیدترین متدهای روز دنیا به درمان کیست رحمی بیماران خود می پردازند. در صورت داشتن هرگونه سوال در ارتباط با مشکلات مربوط به عفونت وااژن و نازایی می توانید از ایشان مشاوره بخواهید و مطمئن شوید که کاندید مناسبی برای فرآیندهای درمانی هستید یا خیر.