علت ایجاد فیبروم رحم چیست؟

فیبروم رحم

در خانم ها رحم یکی از اندام های مهم به شمار می آید که محل رشد و نمو جنین است. با توجه به اهمیت این اندام بیماری های مختلفی سلامتی آن را تهدید می کند. یکی از بیماری های رایج در بانوان که نام آن را بارها شنیده اید فیبروم رحم است. فیبروم ها توده های خوش خیم غیر سرطانی هستند که اغلب اوقات علائمی نداشته و خطرناک نیستند؛ از همین رو اکثر افراد تصور می کنند نیازی به درمان آن ها نیست در حالی که در اشتباه هستند؛ زیرا برخی از فیبروم ها وجود دارند که اگر درمان نشوند به سرطان رحم منجر می شوند پس نباید نسبت به فیبروم های رحم بی توجه باشید. فیبروم ها اندازه مختلفی دارند بعضی از آن ها به اندازه یک لوبیا کوچک اما برخی اندازه ای حدود یک خربزه دارند. در ادامه مطلب از وب سایت خانم دکتر میترا عبدلی همراه ما باشید تا نگاه دقیق تری به این بیماری داشته باشیم.

فیبروم رحم چیست؟

فیبروم رحمی که با نام لیومیوم نیز شناخته می شود تومورهای خوش خیم هستند که در دیواره داخلی و گاهی دیواره های خارجی خانم ها رشد می کنند. فیبروم ها ممکن است به صورت تکی یا خوشه ای رشد کنند که بسیاری مواقع فاقد علائم هستند. این توده ها با توجه به اینکه خوش خیم هستند به ندرت باعث ایجاد وضعیت وخیم برای افراد می شوند. در صورتی که توده های فیبروم در دیواره خارجی رحم رشد کنند روی اندام هایی مانند روده، معده و مثانه تاثیر می گذارند.

بیشتری خانم هایی که به این بیماری دچار می شوند تا مدت زیادی از وجود آن بی خبر هستند؛ زیرا در بیشتر مواقع علائم و عوارضی از خود نشان نمی دهند در عین حال برخی مواقع توده‌های فیبروم با رشد همراه است که سبب بزرگ شدن رحم می شود در چنین شرایطی علائمی مانند درد در ناحیه شکم، خونریزی غیر قابل کنترل در دوران قاعدگی و تکرر ادرار افزایش پیدا خواهد کرد. فیبروم یا میوما رحم در خانم های ۲۰ تا ۵۰ ساله که در سن باروری قرار دارند اتفاق می افتد. در حدود ۲۰ تا ۵۰ درصد زنان فیبروم های رحمی وجود دارد اما ارتباطی به سرطان رحم ندارند و احتمال ابتلا به سرطان رحم را نیز افزایش نمی دهند.

انواع فیبروم رحم

فیبروم های رحم انواع مختلفی دارند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

فیبروم داخلی
این نوع میوما در دیواره داخلی رحم رشد می کند و علائمی ندارد در صورتی که این فیبروم رشد کند رحم بزرگ تر شده و به اندام های بدن مانند لگن فشار وارد کرده و موجب درد در ناحیه شکمی می شود.

فیبروم ساب سروز
فیبروز ساب سروز در دیواره خارجی رحم رشد می کند و در دیواره داخلی آن قابل مشاهده نیست. در صورتی که این فیبروم رشد کند بافت رحم تغییر شکل یافته که نتیجه آن بزرگ تر شدن یک بخش از رحم نسبت به بخش دیگر خواهد بود.

فیبروم ساقه دار
فیبروم ساقه دار همانند فیبروم در دیواره داخلی رحم رشد می کند، شکل مسطحی نداشته و روی ساقه کوتاه قرار می گیرد.

فیبروم ساب موکوزال
فیبروم ساب موکوزال کمتر اتفاق می افتد و برخلاف انواع دیگر فیبروم ها زیاد شایع نیست. این توده فیبرومی در قسمت میانی رحم رشد کرده و علائمی همچون: درد شدید شکمی و افزایش خونریزی قاعدگی را با خود به همراه دارد.

فیبروم داخل حفره
این توده فیبرومی در داخل حفره رحم رشد کرده و در مقایسه با سایر فیبروم ها شیوع بیشتری ندارد.

دلایل به وجود آمدن فیبروم

علت دقیقی برای به وجود آمدن فیبروم رحم وجود ندارد؛ اما می توان برخی علل را در نظر گرفت که به شرح زیر است:

• ژنتیک: چنانچه فردی از اعضای خانواده سابقه ابتلا به فیبروم رحم را داشته باشد احتمال ایجاد این بیماری زیاد تر می شود
  • تغییرات هورمونی: تا قبل از دوران یائسگی تولید هورمون توازن ندارد؛ به همین علت شاهد بروز فیبروم های رحمی در خانم ها هستیم
  • کاهش تولید پروژسترون: هورمون پروژسترون به اندازه هورمون استروژن اهمیت دارد؛ از همین رو اگر میزان آن نسبت استروژن کمتر باشد احتمال ابتلا به فیبروم رحمی را افزایش می دهد
  • اضافه وزن: خانم هایی که اضافه وزن دارند علاوه بر تولید هورمون توسط تخمدان، چربی بدن آن ها نیز استروژن تولید می کند که فیبروم رحم می شود. احتمال ابتلای خانم های چاق به فیبروم رحمی بیشتر از افراد دیگر بیشتر است
  • مصرف غذاهای قندی: خوردن و نوشیدن موارد غذایی حاوی قند مانند کربوهیدرات، الکل، قندهای مصنوعی و محصولات فرآوری شده باعث ایجاد میوما در رحم می شوند
  • از عوامل دیگر تشدید فیبروم رحمی به قاعدگی زودرس می توان اشاره کرد
  • فشار خون بالا، کاهش سلامتی بدن و چاقی رشد توده های فیبرومی را افزایش می دهد
  • مصرف مواد غذایی مانند گوشت قرمز رشد میوما در رحم را افزایش می دهد
  • افرادی که دیر یائسه می شوند شانس بروز توده های میوما در آن ها بیشتر است

درمان فیبروم رحم

با توجه به نوع، اندازه و محل قرارگیری توده های فیبرومی روش درمانی آن ها متفاوت از یکدیگر خواهد بود. از جمله روش های درمانی فیبروم رحمی به شرح زیر است:

درمان دارویی
مصرف دارو از رشد توده ها جلوگیری کرده و علائم ناشی از آن مانند درد و تغییرات دوران قاعدگی را کاهش می دهد. با مصرف دارو می توانید میزان تولید هورمون را کنترل کنید که در کنترل فیبروم رحم موثر است.

درمان از طریق جراحی
اگر فیبروم آنقدر رشد کند که سبب بزرگ شدن رحم و بد خیم شدن آن شود به احتمال زیاد پزشک جراحی را تجویز خواهد کرد. با جراحی فیبروم را از رحم برداشته و سپس دیواره رحم را چند لایه بخیه می زنند.

آمبولیزاسیون شریان رحمی
برای انجام آمبولیزاسیون یک کاتر کوچک را در شریان های رحمی قرار می دهند تا جریان خون مسدود شود با کاهش جریان خون فیبروم ها کوچک شده و علائم آن کاهش پیدا می کند.

به طور کلی توده های فیبرومی نیازی به جراحی ندارند اما در صورت بروز علائم آن و هر گونه درد و ناراحتی باید به پزشک مراجعه کنید. دکتر میترا عبدلی فلوشیپ لاپاراسکوپی و متخصص زنان و زایمان با استفاده از جدید ترین روش ها می توانند در درمان توده های فیبرومی به شما کمک کنند. برای مراجعه به دکتر عبدلی می توانید با شماره هایی که در سایت قرار داده ایم ارتباط برقرار کرده تا زمان ویزیت به شما اعلام شود.