همه چیز درباره‌ ژل بهداشتی بانوان

همه چیز درباره‌ ژل بهداشتی بانوان

فهرست مطالب

همه چیز درباره‌ ژل بهداشتی بانوان

حفظ بهداشت واژن بر سلامتی زنان اثر مستقیم دارد. چه در سنین باروری باشید چه نباشید، تمیز نگه داشتن دستگاه تناسلی اهمیت بسیاری دارد. شمار زیادی از بانوان از محصولات بهداشتی زنانه مانند ژل بهداشتی بانوان برای شستشوی واژن استفاده می کنند. استفاده از این محصولات به شما احساس تمیز و خوشبو بودن می دهد. اما آیا این محصولات واقعا به حفظ سلامت دستگاه تناسلی کمک می کنند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه عملکرد ژل های بهداشتی بر واژن آشنا شویم.

ژل بهداشتی بانوان چیست؟

ژل بهداشتی بانوان محصولی است به عنوان شوینده برای ناحیه تناسلی. این ژل ها مدتی است که جایگزین صابون و سایر شوینده ها برای ناحیه واژن شده است. استفاده از این ژل ها فقط برای ناحیه خارجی واژن است و شرکت های سازنده برای استفاده داخلی توصیه نمی کنند. ممکن است برخی از ژل های بهداشتی بانوان حاوی ترکیبات مرطوب کننده و آبرسان باشند. انواع متفاوتی از این ژل ها برای سنین یائسگی، دوران بارداری یا دوران بلوغ به بازار عرضه می شود.

همه چیز درباره‌ ژل بهداشتی بانوان
همه چیز درباره‌ ژل بهداشتی بانوان

آیا استفاده از ژل بهداشتی بانوان برای حفظ بهداشت ضروری است؟

در ابتدا نیاز است کمی درباره ی بهداشت واژن صحبت کنیم و بعد از آن ببینیم استفاده از این ژل ها برای حفظ سلامت واژن لازم است یا خیر.

  • بهداشت واژن: مهم ترین بخش در مورد بهداشت واژن حفظ PH آن است. PH طبیعی واژن کمی اسیدی است و هنگامی که این تعادل به هم بخورد، علائم عفونت ظاهر خواهد شد. ممکن است خارش، سوزش یا درد را تجربه کنید. برخی از زنان به تغییرات واژن، به ویژه در دوران بارداری، حساسیت بیشتری نشان می دهند. PH را می توان توسط هر ماده خارجی که وارد واژن می شود تغییر داد.
  • ضرورت استفاده از ژل بهداشتی: دستگاه تناسلی بانوان به طور خودکار PH مناسب خود را حفظ کرده و مرتب باکتری های مزاحم را از بین می برد. در نتیجه استفاده از ژل های بهداشتی نه تنها ضرورتی ندارد بلکه ممکن است استفاده ی بیش از اندازه آن ها، تعادل PH را هم از بین ببرد. برخلاف تبلیغات فروشگاه های بهداشتی استفاده از این ژل ها هیچگونه ضرورتی برای حفظ بهداشت ندارد.

 معایب استفاده از ژل بهداشتی بانوان

شرکت های سازنده توصیه می کنند که برای شستشوی واژن هم مثل صورت و موها، باید از شوینده مناسب آن ناحیه استفاده کنید. با این حال بیشتر متخصصین نظرشان بر این است که محصولات بیشتر می توانند ضرر داشته باشند تا فایده. حتی اگر روی برچسب محصولات درج شده باشد که طبیعی، ملایم و حاوی مرطوب کننده برای پوست های حساس هستند. در ادامه برخی از معایب استفاده از این ژل ها را عنوان میکنیم.

  • برهم زدن PH طبیعی واژن
  • از بین بردن باکتری های مفید واژن
  • ایجاد عفونت های باکتریایی
  • ایجاد عفونت های قارچی
  • سوزش و خارش پوستی
  • خشکی بیش از حد واژن

برای شست و شوی دستگاه تناسلی از چه شوینده ای استفاده کنیم؟

آب بهترین شوینده و دوست واژن شما است. با استفاده از آب ولرم از قسمت جلویی دستگاه تناسلی به قسمت های عقب تر بروید. بین چین های لابیا و کلیتوریس را به آرامی با دست تمیز کنید. بعد از شستشو ناحیه را کاملا خشک کنید. به هیچ عنوان استفاده از دستمال های مرطوب زنانه، صابون های عطری یا اسپری های پاک کننده توصیه نمی شود.

همه چیز درباره‌ ژل بهداشتی بانوان
همه چیز درباره‌ ژل بهداشتی بانوان

مشاوره با پزشک

به این نکته دقت کنید که نیازی نیست واژن شما بوی گل یا رایحه خاص داشته باشد. این باور که بوی طبیعی دستگاه تناسلی بد است و باید برای آن کاری کنید بسیار غلط است. اغلب تبلیغات و بازریابی شرکت ها به گونه ای است که این حس را به زنان منتقل میکند که بوی طبیعی واژن بسیار بد است و باید از محصولات بهداشتی خاصی استفاده کنند. اگر دچار خارش، سوزش یا عفونت واژن شده اید به جای استفاده از محصولات بهداشتی گوناگون بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید. دکتر میترا عبدلی جراح، متخصص زنان و زایمان با سابقه و تجربه چندین ساله می توانند مشکلات زنانی شما را تشخیص و درمان کنند. برای دریافت نوبت با شماره تماس های مطب تماس بگیرید.

این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

اینستاگرام پزشک را دنبال کنید