واژینیسموس و بارداری

واژینیسموس و بارداری

فهرست مطالب

واژینیسموس و بارداری: دغدغه زنان جوان در اولین تجربه‌های زناشویی

زنان جوانی که در اولین تجربه‌های نزدیکی خود با مشکل عدم توانایی دخول روبرو می‌شوند، دغدغه‌های بسیاری راجع به باروری و بارداری خود پیدا می‌کنند. سوالاتی از قبیل “آیا واژینیسموس مانع بارداری می‌شود؟” ذهن این افراد را به خود مشغول می‌کند. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم و به سوالات شما در مورد واژینیسموس و بارداری با سرنگ پاسخ دهیم. در ابتدا، لازم است به این نکته اشاره کنیم که واژینیسموس یک اختلال عضلانی در کف لگن است که منجر به انقباض غیرارادی عضلات واژن می‌شود. این انقباضات می‌تواند دخول را دردناک یا غیرممکن کند. اما آیا این انقباضات بر بارداری نیز تاثیر می‌گذارند؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.

آیا با واژینیسموس می توان باردار شد؟

خانم هایی هستند که به واژینیسموس مبتلا هستند و از عوارض آن رنج می‌برند ممکن است با مشکل مهم دیگری هم دست و پنجه نرم کنند و آن هم باردار شدن به روش طبیعی و با دخول است. اما تصور بسیاری از خانمها برای بارداری حتما لازم نیست که دخول انجام شود. بلکه حتی ریختن مایع منی روی لبه های واژن هم می تواند منجر به بارداری شود.در تمام بانوان، بارداری زمانی اتفاق می افتد که نزدیکی یا ریختن مایع منی به واژن در دوره تخمک گذاری خانم ها بوده و اسپرم ها بتوانند خودشان را به دهانه رحم برسانند. پس بارداری با واژینیسموس غیرممکن نیست اما سخت است. به همین دلیل توصیه می کنیم که قبل از اقدام به بارداری، برای درمان واژینیسموس اقدام کنید.

واژینیسموس و بارداری
واژینیسموس و بارداری

روشهای بارداری با واژینیسموس

در صورتی که از روش طبیعی و با دخول، بارداری به دلیل واژینسموس رخ ندهد، متخصص زنان زایمان روش‌های زیر را برای بارداری توصیه کند:

تزریق منی: چون نمی توانید دخول را انجام دهید، باید مایع منی را جمع آوری و آنرا به واژن تزریق کنید. بارداری با اپلیکاتور روش موثری نیست و توصیه می کنیم تزریق اسپرم با سرنگ را بدون سوزن سر آن انجام دهید. اما مراقب باشید که همراه منی، هوا به واژن تزریق نکنید. این کار را زمانی انجام دهید که در دوره تخمک گذاری هستید.

لقاح مصنوعی : اگر بارداری با تزریق اسپرم را چندین بار امتحان کرده و هنوز باردار نشده اید، متخصص زنان زایمان شما برای شما لقاح مصنوعی را انجام خواهد داد.

تغییر پوزیشن: بعضی از بانوانی که مشکل ترس از رابطه جنسی دارند، ممکن است در بعضی از پوزیشن های جنسی دخول کامل یا دخول سر آلت را بتوانند تحمل کنند. بنابراین می توانید تغییر پوزیشن را امتحان کنید. بهترین پوزیشن برای افراد واژینیسموس، پوزیشن هایی است که در آن کنترل دخول بیشتر با خانم است.

تاثیر واژینیسموس در بارداری و زایمان

واژینیسموس در بارداری هم می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود. برای مثال در طول بارداری برای بررسی سلامت مادر و جنین ممکن است که به سونوگرافی واژینال یا معاینات لگنی نیاز باشد. افراد مبتلا به واژینیسموس نمی‌توانند هنگام انجام این مراقبت‌ها با پزشک خود همکاری کنند و همین موضوع می‌تواند باعث به خطر افتادن سلامت جنین و مادر شود. البته توجه داشته باشید که در تمام بارداری ها سونوگرافی واژینالی ضروری نیست و سونوگرافی شکمی هم کفایت می کند اما باید تمام موارد احتیاطی را در نظر گرفت. برای همین است که توصیه می‌کنیم حتما پیش از اقدام به بارداری برای درمان واژینیسموس و کاهش علائم آن اقدام کنید. واژینیسموس در زایمان تاثیری ندارد. چون هورمون هایی که موقع زایمان ترشح می شوند، کانال زایمانی را برای خروج نوزاد باز می کنند و می توانید زایمان طبیعی کنید. اما اگر به دلایلی که ربطی به واژینیسموس ندارند، جراح تشخیص دهد که باید سزارین اجباری شوید، به جای زایمان طبیعی، عمل سزارین برایتان انجام می شود.

سوالات رایج در ارتباط با بارداری و واژینیسموس

ده سوال و پاسخ رایج در ارتباط با بارداری و واژینسموس

در این قسمت می خواهیم به برخی از سوالات رایج در ارتباط با واژینسموس پاسخ دهیم:

 چه علائمی می‌تواند نشان‌دهنده واژینسموس باشد؟

  • درد شدید یا ناراحتی در هنگام دخول
  • انقباض غیرارادی عضلات واژن
  • عدم توانایی در دخول
  • ترس یا اضطراب در مورد دخول

واژینسموس چگونه تشخیص داده می‌شود؟

معمولاً واژینسموس توسط یک متخصص زنان و زایمان تشخیص داده می‌شود. تشخیص بر اساس شرح حال بیمار، معاینه فیزیکی و معاینه لگن انجام می‌شود.

آیا واژینسموس قابل درمان است؟

بله، واژینسموس با درمان مناسب قابل درمان است. اکثر زنان با درمان می‌توانند دخول بدون درد را تجربه کنند.

آیا واژینسموس می‌تواند بر باروری تأثیر بگذارد؟

بله، واژینسموس می‌تواند بر باروری تأثیر بگذارد. دخول دشوار یا غیرممکن می‌تواند باردار شدن را دشوار کند.

چه اقداماتی می‌توان برای پیشگیری از واژینسموس انجام داد؟

هیچ راه قطعی برای پیشگیری از واژینسموس وجود ندارد، اما برخی از اقدامات می‌توانند به کاهش خطر ابتلا به آن کمک کنند. این اقدامات شامل موارد زیر است:

  • آموزش در مورد سلامت جنسی
  • کاهش اضطراب و استرس
  • برقراری ارتباط صمیمی با شریک جنسی
  • استفاده از روان‌کننده

 منابعی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد واژینسموس وجود دارد؟

منابع متعددی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد واژینسموس وجود دارد. برخی از این منابع عبارتند از:

  • وب سایت انجمن بین المللی واژینسموس
  • وب سایت انجمن زنان و زایمان ایران
  • کتاب‌ها و مقالات در مورد واژینسموس
واژینیسموس و بارداری
واژینیسموس و بارداری

نکته: این اطلاعات فقط برای اهداف آموزشی است و جایگزین مشاوره پزشکی نمی‌باشد. اگر شما یا شریکتان علائم واژینسموس را دارید، مهم است که به یک متخصص زنان و زایمان متخصص در این حوزه مراجعه کنید. دکتر میترا عبدلی نخستین متخصص زنان در ایران هستند که دوره فلوشیپ پزشکی جنسی را در معتبرترین مرکز دانشگاهی آموزش جنسی دنیا (انجمن پزشکی جنسی اروپا :ESSM) گذرانده اند و از اعضا این انجمن هستند.ایشان مدرس دوره های سلامت جنسی و سخنران کنگره های بین المملی بیماری های جنسی هستند. او متخصص درمان واژینیسموس است که شیوه درمانی کاملا منحصر به فرد دارند و با استفاده از به روزترین روشهای درمانی دنیا تا به حال بیش از ۱۰۰۰ مورد درمان قطعی واژینیسموس داشته اند. شما می توانید با مراجعه حضوری به ایشان برای درمان و بهبود واژینسموس قبل از بارداری مشاوره لازم را دریافت کنید.

 

این مطلب را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مقالات

اینستاگرام پزشک را دنبال کنید